5 inspirerende marketing campagnes.

Deze blog gaat over marketing campagnes die mij als marketeer inspireren en motiveren om zo sterk mogelijke campagnes te bedenken.

Hieronder geef ik 5 voorbeelden van campagnes die me verwonderden, verbaasden en waardoor ik mijn passie voor marketing kreeg.

Laat je ook inspireren door deze geniale campagnes!

  1. Internet Explorer - “Child of the 90ies”

Ongeveer 10 jaar geleden had Internet Explorer te maken met een imago-crisis, ze werden gezien als verouderd, traag en niet meer up-to-date.

Hun verhaal dreigde bijna het Nokia verhaal te worden: van marktleider naar een ouwbollige firma, weggeconcureerd door browsers die wél innoveren en meegaan met hun tijd. Denk maar aan Google Chrome of Mozilla Firefox.

Hun aanpak in deze campagne was verrassend en origineel. Zeker als jij ook bent opgegroeid in de jaren 90 heeft deze campagne nog extra betekenis. Ze speelden in op een hele sterke emotie: Nostalgie. Child of the 90ies is een campagne, bedoeld voor hun dag 1 klanten, zoals ik. Wij werden volwassen, en zij ook.

Ze maakten ook de landingspagina: http://www.browseryoulovedtohate.com, die intussen niet meer online staat, en daar spraken ze over hoe ze van plan zijn hun browser beter te maken. Er zit iets heel sterk in merken die hun zwaktes erkennen en toegeven.

Een gedurfde aanpak met een video die telkens een lach op mijn gezicht tovert.

2. Adidas - Impossible is Nothing

Originele marketinngcampagnes Limburg

Sportmerken streven er altijd naar om hun klanten te motiveren en te inspireren. Daarom werken ze vaak samen met toonaangevende figuren in de sportwereld.

Voor de campagne Impossible is nothing van Adidas was dat niet anders. Ze werkten samen met sportfiguren die records hadden gebroken, titels hadden gewonnen en de sportwereld zoals het was, voorgoed hadden veranderd.

Elke merk ambassadeur maakte iets wat tot dan beschouwd werd als onmogelijk, mogelijk, door hun prestatie.

De flyer van hun campagne in 2004 nam ik mee in een sportwinkel bij ons in de buurt en ligt op de dag van vandaag nog steeds in mijn kast. Vele jaren later blijft deze korte tekst mij inspireren.

Deze print ad is het voorbeeld van hoe content ervoor kan zorgen dat jouw boodschap àànkomt en hoe het mensen kan bewegen om meer te willen worden.

De campagne was zo een succes dat ze geherlanceerd werd in 2022.

Onmogelijk bestaat dus nog altijd niet.

3. A day without Whopper - Burger King

Hoewel ik altijd wel hou van wat rivaliteit tussen 2 merken, vond ik het prachtig om Burger King en Mc Donald’s in deze brilliante marketing actie te zien samenwerken in Argentinië voor hun A day without Whopper campagne.

1 dag verkocht Burger King geen enkele van hun gekende burger Whopper. Ze raadden klanten zelfs aan om naar ‘het restaurant waar ze de burgers niet op een grill bakken’ te gaan. De reden? Mc Donald’s doneerde hun verkopen van de Big Mac op 10 november 2017 aan een goed doel dat kinderen met kanker helpt.

Burger King lanceerde zelfs hun eigen campagne om deze eerste samenwerking tussen de 2 bekend te maken. In de campagne gebruikten ze niet het merk van hun concurrent, omdat media bedrijven vaak een meerkost van ongeveer 20% aanrekenen om een extra merk te vermelden in een campagne. Ze gebruikten in de communicatie gewoon hun mascotte de koning en de gekende clown om de samenwerking te promoten. Ook in deze video vermelden ze geen enkele keer Mc Donald’s.

Mc Donald’s verkocht die dag een record aantal Big Macs. Burger King verkocht geen enkele Whopper die dag in Argentinië.

Ze wonnen echter de harten van vele klanten, wat hen ongetwijfeld meer omzet heeft opgeleverd op lange termijn.

4. Don’t Judge Too Quickly - Ameriquest 

Deze campagne is van een firma die kredieten afsluit in California, Amerika. Op het eerste zicht niet het meest aantrekkelijke product dat creativiteit uitstraalt.

Maar deze firma pakte het zó origineel aan, dat dit al jaren een voorbeeld van goede marketing is voor mij.

Hoe breng je jouw USP over als kredietverlener die luistert naar zijn klanten en oordeelt over hun situatie op individuele basis?

Wel, deze video laat je zien hoe dat moet en hoe je een campagne maakt die écht onthouden wordt.

Soms is memorabel zijn ook durven om iets anders te doen dan al de rest.

P.S.: Probeer niet te lachen

5. #APearForAnApple - Samsung

Originele marketingcampagnes

 

Elk jaar is er veel te doen rond ‘Apple Day’, de dag dat Apple zijn nieuwe producten aankondigt. Dit gaat steeds gepaard met enorm veel pers, tweets en andere promoties voor Apple online en offline.

In 2014 vond de Belgische tak van Samsung een mooi antwoord op dit wereldwijd event van Apple om hun eigen merk op ludieke wijze in de schijnwerpers te zetten.

In 2014 werd er namelijk een importban van Europees fruit ingevoerd door Rusland. Ongeveer de helft van de perenteelt is België was op dat moment bestemd voor Rusland.

Onze boeren zaten dat jaar dus met enorme overschotten die ze zouden moeten weggooien of aan zeer lage prijzen aanbieden om toch nog verkocht te krijgen.

Samsung gebruikte deze kans om de Belgische boeren te helpen door voor elke tweet op Twitter die op 9/9/2014 werd geschreven met de # apearforanapple 1 peer aan te kopen van onze Belgische boeren en deze de dag erop gratis weg te geven in het station Brussel Noord.

Een geslaagde actie die ervoor zorgde dat er de ochtend van 9 september 5000 peren werden uitgedeeld aan het Noorstation met een bijbehorende flyer.

Een mooi voorbeeld van hoe in elke situatie een opportuniteit gevonden kan worden voor een mooie marketing actie.